Svar: Mælk og fisk
27. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Esmas mor
Det er vigtigt at du giver Esma modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel. Hvis hun får 400ml mme dagligt, så får hun sit jernbehov dækket. I 8 måneders alderen har hun brug for ca 600ml mælk dagligt og det svarer normalt til 2 flasker af 180-200ml og så måske lidt mælk af kop og i madlavningen ved siden af.
Fra 9 måneders alderen kan sødmælk begynde at udgøre en større del af hendes indtag, hun skal fortsat have mindst 400ml mme dagligt, men hun kan få et glas mælk til sin grød, en portion tykmælk eller lignende i løbet af dagen ligesom hun også kan få sovs, ost, smør på brøddet osv. Hun må gerne få lidt sødmælk og sødmælksprodukter som tykmælk eller græsk yoghurt, men hun bør ikke kun få komælk, det er vigtigt at hun stadig får sin modermælkserstatning. Den er bedst for hende, i princippet behøver hun slet ikke få sødmælk eller yoghurt, hun kan få sit behov for mælk dækket via modermælkserstatning.
I mange andre lande anbefaler man ikke at børn får komælk før de er 1 år, når vi anbefaler det i Danmark, så er det fordi vi synes det er vigtigt at børnene spiser det samme som den øvrige familie :o)
Med hensyn til nødder, så må hun som udgangspunkt gerne få nødder, der er knust, indgår i madlavning, bagværk osv. Der er, som du også skriver, en særlig opmærksomhed på nødder, fordi børn ikke er i stand til at tygge dem og derfor kan komme til at sluge dem, hvilket kan få katastrofale følger. Nødder især peanuts kan være livsfarlige for børn - helt op i 3-4 års alderen og I skal være meget opmærksomme hjemme hos jer :o) Nødder smager godt og måske har I jævnligt nødder stående fremme, dem spiser I og det gør jeres gæster også. Når så lille Esma kommer kravlende, så kan hun hurtigt få fat i en nød der måske er tabt på gulvet, den ryger i munden og det er her det kan opstå en farlig situation, fordi den kan sætte sig fast i halsen. Så være opmærksom når I spiser nødder :o)
Det er også sådan at nødder kan være allergifremkaldende ligesom mange andre fødevarer. Hvis I ikke har allergi i familien overfor nødder eller andre fødevarer så vil jeres datter sandsynligvis godt kunne tåle nødder. Om et barn skal lade være med at spise nødder afhænger altså af, om det har allergi overfor nødder og det ved man i princippet ikke før man har prøvet at give barnet nødder.
Nødder hører til det man kalder for 'højallergene' fødevarer, det er f.eks.: æg, fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, jordbær og som sagt nødder. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde disse fødevarer, derimod anbefaler sundhedsstyrelsen, at man introducerer dem et ad gangen i små mængder og på den måde stille og roligt vender barnet til det og også ser om der kommer en reaktion.
Da du allerede har givet din datter knuste nødder på lidt tykmælk og hun nyder dette og virker til at tåle det fint, så må du gerne give hende det en gang gange. Men være opmærksom på at de skal knuses meget og sørg også for at hun får andet end nødder. På sin tykmælk kan hun f.eks. få revne æbler, moset banan, mos af bær eller kogt frugt, rugbrødsdrys, havregryn eller lignende. Det er vigtigt at tilbyde hende varieret mad.
Med hensyn til tun, makrel, rognguf og lignende fisk på dåse, så må du gerne give hende dette. Det er nemt og praktisk og en fin måde at give hende fisk på.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske