Svar: Mælk og fisk

27. marts 2009

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Esmas mor

Det er vigtigt at du giver Esma modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel. Hvis hun får 400ml mme dagligt, så får hun sit jernbehov dækket. I 8 måneders alderen har hun brug for ca 600ml mælk dagligt og det svarer normalt til 2 flasker af 180-200ml og så måske lidt mælk af kop og i madlavningen ved siden af.

Fra 9 måneders alderen kan sødmælk begynde at udgøre en større del af hendes indtag, hun skal fortsat have mindst 400ml mme dagligt, men hun kan få et glas mælk til sin grød, en portion tykmælk eller lignende i løbet af dagen ligesom hun også kan få sovs, ost, smør på brøddet osv. Hun må gerne få lidt sødmælk og sødmælksprodukter som tykmælk eller græsk yoghurt, men hun bør ikke kun få komælk, det er vigtigt at hun stadig får sin modermælkserstatning. Den er bedst for hende, i princippet behøver hun slet ikke få sødmælk eller yoghurt, hun kan få sit behov for mælk dækket via modermælkserstatning.

I mange andre lande anbefaler man ikke at børn får komælk før de er 1 år, når vi anbefaler det i Danmark, så er det fordi vi synes det er vigtigt at børnene spiser det samme som den øvrige familie :o)

Med hensyn til nødder, så må hun som udgangspunkt gerne få nødder, der er knust, indgår i madlavning, bagværk osv. Der er, som du også skriver, en særlig opmærksomhed på nødder, fordi børn ikke er i stand til at tygge dem og derfor kan komme til at sluge dem, hvilket kan få katastrofale følger. Nødder især peanuts kan være livsfarlige for børn - helt op i 3-4 års alderen og I skal være meget opmærksomme hjemme hos jer :o) Nødder smager godt og måske har I jævnligt nødder stående fremme, dem spiser I og det gør jeres gæster også. Når så lille ...

Annonce

... Esma kommer kravlende, så kan hun hurtigt få fat i en nød der måske er tabt på gulvet, den ryger i munden og det er her det kan opstå en farlig situation, fordi den kan sætte sig fast i halsen. Så være opmærksom når I spiser nødder :o)

Det er også sådan at nødder kan være allergifremkaldende ligesom mange andre fødevarer. Hvis I ikke har allergi i familien overfor nødder eller andre fødevarer så vil jeres datter sandsynligvis godt kunne tåle nødder. Om et barn skal lade være med at spise nødder afhænger altså af, om det har allergi overfor nødder og det ved man i princippet ikke før man har prøvet at give barnet nødder.

Nødder hører til det man kalder for 'højallergene' fødevarer, det er f.eks.: æg, fisk, skaldyr, bælgfrugter, citrusfrugter, jordbær og som sagt nødder. Der er ikke videnskabeligt grundlag for at fraråde disse fødevarer, derimod anbefaler sundhedsstyrelsen, at man introducerer dem et ad gangen i små mængder og på den måde stille og roligt vender barnet til det og også ser om der kommer en reaktion.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Da du allerede har givet din datter knuste nødder på lidt tykmælk og hun nyder dette og virker til at tåle det fint, så må du gerne give hende det en gang gange. Men være opmærksom på at de skal knuses meget og sørg også for at hun får andet end nødder. På sin tykmælk kan hun f.eks. få revne æbler, moset banan, mos af bær eller kogt frugt, rugbrødsdrys, havregryn eller lignende. Det er vigtigt at tilbyde hende varieret mad.

Med hensyn til tun, makrel, rognguf og lignende fisk på dåse, så må du gerne give hende dette. Det er nemt og praktisk og en fin måde at give hende fisk på.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder